Všichni víme, že k počítači se nesmí se špinavýma rukama a že se u něj nemá jíst ani pít. Vždyť by se těžko z klávesnice dostával zapadlý mák z rohlíku, vylitý nápoj snadno klávesnici zkratuje a znehodnotí.
Na co ještě dbáme:1. Nauč se u počítače správně sedět a správně držet myš. Oči by měly být ve stejné výšce jako horní hrana monitoru, nohy mají být celým chodidlem na zemi, myš je dostatečně blízko, ruce na klávesnici a na myši leží tak, aby předloktí byla zhruba vodorovně.
2. Na monitoru jsou tlačítka, kterými si můžeš nastavit jas a kontrast obrazu. Nastav si takový obraz, abys viděl ostře, ale aby monitor nesvítil příliš jasně. Nebudou tě při delší práci pálit oči.
3. Monitor vyzařuje škodlivé záření za sebe dozadu. Ve škole máme monitory uspořádané tak, aby záření pohlcovala stěna. Pokud máš počítač doma umístěn jinak, nestůj nikdy vzadu za monitorem.
4. Nikdy počítač, monitor a další periferie (tiskárnu, scanner) sám nerozdělávej a nemontuj. Elektrický výboj by tě mohl zabít.
5. Asi víš, že počítač se může nakazit virem. Zmenšit riziko napadení počítačovým virem můžeš tak, že do počítače nebudeš kopírovat a stahovat hry a další programy pochybného původu, třeba půjčené od kamaráda.
6. Hodně důležitý je pořádek v počítači. Všechnu svou práci si ukládej do své složky. Jen své soubory můžeš vyhazovat do koše, aby se ti nestalo, že omylem smažeš důležité soubory, bez nichž se počítač zhroutí.
Úkoly1) Podle uvedených zásad si uprav své místo u počítače a zkontroluj, zda správně sedíš.
2) Se spolužákem pro ostatní na počítači zakreslete a zapište zásady, které máme dodržovat při práci u počítače.
Očekávané výstupy
Žák
- respektuje pravidla bezpečné práce
- nezasahuje dovnitř počítače a periferií
- chrání své zdraví při práci u počítače
Úkoly
Očekávané výstupy
Žák
- respektuje pravidla bezpečné práce
- nezasahuje dovnitř počítače a periferií
- chrání své zdraví při práci u počítače
Úkoly
Pomocí smajlíků zhodnoť, jak jsi v sedmé části naplnil ty sám očekávané výstupy
(zvládl jsem bez problémů, zvládl jsem s pomocí učitele či spolužáků, nepříliš jsem zvládl – mám větší problémy, nezvládl jsem vůbec – nerozumím tomu).
Jednoho ze smajlíků přiřaď ke každému z výstupů.
(zvládl jsem bez problémů, zvládl jsem s pomocí učitele či spolužáků, nepříliš jsem zvládl – mám větší problémy, nezvládl jsem vůbec – nerozumím tomu).
Jednoho ze smajlíků přiřaď ke každému z výstupů.
Žádné komentáře:
Okomentovat